maandag 12 juni 2017

Owing to Owen

Waar zit ik nu weer naar te kijken? Het is de docufilm Life, animated, over Owen, een soort autistisch kind dat een klik krijgt met Disney-films en waarbij iedereen denkt: wat moet ik hiermee in godsnaam? Waar zit ik nu weer naar te kijken?

Een belangrijke cue is dat deze docufilm wordt uitgezonden door de EO. We moeten het dus beschouwen als spektakel dat met alle macht onze aandacht probeert te trekken en tegelijk een beroep doet op ons medelijden. En er zal zeker een link zijn met conservative America en via dat cultuurtje met Jezus zelf.

Jezus, we wachten nog op de animated movie. We kunnen van alles verwijten aan de moslims met hun sharia, maar zelf willen we er nog niet aan, een Jezus die niet zijn best doet ons in verwarring te brengen maar zich wringt in de sjablonen van good old fascist Walt.

Die autistische Owen wordt inmiddels steeds slimmer en binnen zijn autisme steeds realistischer. Ik ben godsamme echt terechtgekomen in een oefening in wat ik zoal meemaak. Kan ik er ook nog uit, please?

Nee, dat zal niet gaan. Ik herinner me dat ik vroeger al een zekere weerzin voelde tegen films en realiteiten die niet getekend waren. Suske en Wiske lieten de straten zien zoals ik ze wilde zien, met getekende stoepranden en zeker geen Mandelbrotachtige fractalen.

Hoe het ook afloopt, ik hecht eraan te zeggen dat die Owen niet alleen een soort vriend is, maar ook wel een wegwijzer. Net als iedereen. Een wegwijzer die zich tegen de EO keert omdat held Jezus nog steeds moeilijk verenigbaar is met de strakke lijnen van Disney en met de wereld zoals ik die graag zag toen ik nog klein was.

Afbeeldingsresultaat voor owen walt autism

1 opmerking:

  1. Zat ik toch tegelijkertijd naar de Blacklist te kijken, heeft eerder met Mephistoles dan met Jezus te maken, alhoewel verlossing ook eenn thema is , denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen