maandag 1 augustus 2011

En Menelaos dan?

Vandaag sprak ik een jongen die me vertelde over de Ilias en over Troy. Hij heeft de film iets te vroeg gezien, maar dat heb je tegenwoordig. Het voordeel is dat hij al op negenjarige leeftijd een vergelijkend onderzoek tussen Homerus (versie Simone Kramer) en de film heeft verricht.

Er waren een paar dingen in de film die hem verbaasden. De Grieken werden toch als een stelletje sukkels neergezet, en de goden kwamen er niet in voor.

We kwamen op Menelaos. Hoe liep het nu eigenlijk met hem af? Als classicus stond ik met de mond vol tanden. Een goede oefening dus in het met de mond vol tanden staan. Thuisgekomen had ik de film en Google als uitwegen. Welnu, in de film heeft hij naarmate het einde nadert steeds minder een rol van betekenis. Wie ik aan het eind voor Menelaos aanzag bleek Odysseus ofzo.

We zijn dus aangewezen op andere bronnen.

Welnu, Menelaos sprong uit het paard en zocht zijn eega op om haar te doden. Toen hij haar eenmaal zag raakte hij toch weer van de kook van haar schoonheid en liet haar gaan.
Op zijn terugreis had onze held wat akkefietjes, iets minder dan Odysseus maar toch. Later vond hij zijn Helena in Egypte, bij de ziener Proteus. Het ging helaas echter slechts om een wolkenbeeld.

Met Helena had Menelaos een dochter, Hermione. Ze trouwde na omwegen met Orestes, in feite dus haar neef. Ze volgden Menelaos op na zijn dood, gewoon in Mycene.

Wat je ook van Menelaos kunt zeggen, hij daagde de god uit, toen hij in het duel Paris niet eronder kreeg. Paris werd geholpen door Afrodite. Menelaos: "Vader Zeus, geen god brengt zoveel verderf als gij! Eindelijk hoopte ik Paris voor zijn wandaad te straffen; maar het zwaard brak in mijn handen aan stukken en vruchteloos vloog de speer uit mijn hand; treffen deed ik hem niet!"

Tja jongen, wedstrijden gaan niet altijd eerlijk. En wat jij ermee gaat doen gaat ons weer ontglippen.

6 opmerkingen:

  1. Wie is de hedendaagse Menelaos van de foto?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brendan Gleeson (Troy), die de Potter-fans zullen herkennen als Mad-eye Moody uit The Goblet of Fire.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsjonge, hoewel ik als toendertijd zesde klasser van de lagere school een schriftje had waarin ik alle helden en goden uit de griekse mythologie opsomde met korte beschrijving, moet ik nu constateren dat mijn geheugen me flink in de steek laat. Gisteren liep ik langs twee anesthesisten en in het voorbijgaan ving ik deze zin op: is dat niet hoe Achilles ontmaskerd werd? Volgens mij had het gesprek te maken met de uitzending van Zomergasten de avond ervoor. Ontmaskerd? Ik heb er nog over na lopen denken, maar werd al snel weer afgeleid door andere zieke zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen Achilles negen jaar oud was, voorspelde de ziener Kalchas dat Troje niet zonder hem ingenomen kon worden. A's moeder verstopte haar zoon op het eiland Skyros, verkleedde hem als meisje en bracht hem in gezelschap van de dochters van de koning. Kalchas verklapte het aan de Griekse vorsten. Odysseus kwam toen met geschenken voor de dochters naar Skyros. Tussen de geschenken legde hij ook een zwaard. Achilles koos dit meteen. Zo werd hij ontmaskerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank, Anton. Nu snap ik het. Bij Zomergasten was een fragment over een jongetje dat als meisje behandeld werd (na een zeer ongelukkig verlopen circumcisie)en later onterecht als voorbeeld diende voor het gelijk van de nurture aanhangers in de nature/nurture discussie.

    BeantwoordenVerwijderen