donderdag 21 juni 2012

Waar het om draait bij voetbal

Lang verheugde ik me op de analyses.
Totdat ik bedacht dat dat niet altijd zo was.
Destijds betroffen de analyses andere zaken dan voetbal.
Voetbal was er om de analyses te onderbreken.
Best wel hard eigenlijk, voor iemand die van analyses houdt.

The real thing, dat was toch het bewegende beeld.
Poppetjes die door het scherm schuiven.
Doordat ze schoven kon je je verzoenen met de stilstand.

De essentie van voetbal ligt nog steeds dichtbij.
Ze ligt net zozeer in het midden als de middenstip.
Taoïsme. Alles stroomt, wat stroomt is alles, is.

Terwijl ik dit schrijf is Tsjechië-Polen doorgegaan.
Er gebeurt steeds heel veel, maar vraag me niet wat.
De beweging is bedoeld om de absolute stilstand in de buurt te houden.
Zo is die stilstand draaglijk en kan hij zijn troostende werking uitoefenen.
Iedereen weet dit, het is ons gedeelde weten.
Alles draait hierom, (de middenstip).
Niet het doel, niet het ene zonder het andere.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten