woensdag 11 februari 2015

Omen

Helemaal in de stemming gebracht was ik door de krant. 'Je hebt jezelf aan jezelf teruggegeven', had de zenleraar daar gezegd. Ik lette op mijn ademhaling en merkte dat mijn aandacht naar andere zaken ging. 'Gefeliciteerd!', zei ik tegen mezelf, want hierin lag volgens de zenmeester de kern van de zaak, dat je merkt dat je aandacht ergens anders heengaat.

De wereld ging voor me open, in deze vroege morgen. Rustig bezag ik de twee merels die daar op de weg liepen. Vogels, boodschappers van een andere wereld, kan zijn, maar nu gewoon deze twee vogels. Nog even en ik zou mijn aandacht weer richten op mijn adem. De cesuur werd gelegd door een voorbijrijdende auto.

Maar nee! Gefladder! Was het een vogel, die vogel soms van daarnet? Hij zag er vreemd gedraaid uit. Fladderde met een vleugel, de ander strak op de grond. Doodsangst of al stuiptrekkingen. Toen niets meer. De vogel lag plat op de weg. Stil, voorzover ik kon zien.
Weg zen, weg rustige adem. Honderd meter verder stond ik voor het stoplicht. In mijn hoofd was de merel weer een boodschapper van een andere wereld, drager van voortekens wellicht. Mijn gedachten hadden een switch gemaakt van de zenwijsheid naar de Romeinse angst. Daarbij kwam nog dat de merel was gestorven links van mij op de weg. Sinister!
Nee, het zou niet meer goedkomen vandaag, na dit begin.


Afbeeldingsresultaat voor auto vogel


2 opmerkingen:

  1. Toch zou ik de zen verkiezen boven de Romeinse angst voor het omen. Het geeft toch geen zekerheid of controle. Was u overgeven aan die angst een bewuste keuze?
    Kunt u zich nog herinneren of de dag verder goed gekomen is? :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, het kwam goed, en op zo'n manier dat het misschien al goed was voordat ik het doorhad. Want ik had eerst een zin uit de blog weggehaald, op advies van mijn broer die bevriend is met de genoemde zenleraar. Toch stuurde mijn broer de blog door aan die leraar. Ik ken hem een klein beetje en weet dat hij filosofie heeft gestudeerd. Daarna had ik met die zenleraar een korte correspondentie over de overeenkomsten tussen zen en filosofie. De zenleraar zei dat ik met mijn filosofie wil 'rammelen aan de poort', waarop ik hem zei dat zen dat volgens mij ook doet. Het werd dus weer een soort stuivertje wisselen.
      De stervende merel, misschien is dat ook wel rammelen aan de poort. Het zet je op een intense manier aan het denken, maar het schokt je ook zo dat dat denken even niets meer voorstelt. En bij de stervende merel denk ik uiteraard niet aan jou, hoewel ook wij allemaal er ooit aan zullen moeten geloven.
      Zo'n zen, zo'n filosofie, en je dag kan niet meer stuk.
      O ja, overgeven aan die angst: nee, dat was niet erg serieus, dus ik geef je volkomen gelijk.

      Verwijderen