vrijdag 12 juli 2013

Mislukt

Wat je zoal meemaakt mislukt. Zo probeerde ik gisteravond het vrouwenvoetbal te volgen. Dat lukte niet helemaal, omdat halverwege de tweede helft de avondetappe op een ander net begon. Dat mislukte ook, omdat ik halverwege in slaap viel.

Uitzending gemist staat in deze anekdote voor de onmogelijkheid van de mislukking. Doordat ik de uitzending alsnog kan bekijken hoefde ik hem gisteravond niet af te kijken, en hoef ik hem ook niet te bekijken op Uitzending gemist. Het kan, dus hoeft het niet. En daardoor mislukt het. En omdat dit bij voorbaat mogelijk is, is het bij voorbaat onmogelijk.

Hoe kom ik van deze onmogelijkheid weer in de flow of things? Een lastige oefening. Zodra immers de dingen beginnen te lopen verschijnt de mislukking, hoe onmogelijk die ook was. De mislukking laten lopen, dat zou mijn list zijn. Er is een list of simulatie nodig om de mislukking onderdeel van je project te maken. De mislukking laten lopen komt erop neer dat je verschillen invoert. Verschillen tussen binnen en buiten, goed en slecht, abstract en concreet. Die verschillen doen hun werk. Ze zijn onhoudbaar. De mislukking is al gauw een feit. Tegelijk loopt de machine die de mislukking onmogelijk maakt. De mislukking loopt van je weg. Laten lopen, zeg ik.

Zo staat Uitzending gemist de hele tijd klaar. Ik kan rustig in slaap vallen en mis de uitzending. Jammer! Tegen de tijd dat ik de uitzending kan terugkijken ben ik hem weer vergeten. Ook goed.









1 opmerking: